امام خامنه ای

بازخوانی دیدار رهبری با دانشجویان در 1/5/1393

* دانشجو باید تحلیل داشته باشد.

* منتظر موضع گیری رهبری بودن، کارها را قفل میکند.

* رهبری وظایفی دارد که به لطف خدا انجام میدهد، دانشجو وظایفی دارد که باید با معیار تقوا در صحنه انجام دهد.

* دانشجو نشانگر وجدان بیدار ملت

* نگاه آگاهانه و با احساس تکلیف به مسائل مختلف

رهبر انقلاب اسلامی به سؤال یکی از دانشجویان اشاره کردند که پرسیده بود: آیا مواضع سیاسی افراد و دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی باید منطبق با نظرات رهبری باشد؟
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به این سؤال گفتند: خیر، این تصور صحیحی نیست که مواضع آحاد مردم، از جمله دانشجویان که جزو قشرهای پیشرو هستند، باید الگوگرفته و برگردان نظرات رهبری باشد.
ایشان افزودند: دانشجو به عنوان انسانی مسلمان، مؤمن و صاحب فکر باید با نگاه به صحنه تحلیل داشته باشد و بر اساس آن تحلیل، نسبت به اشخاص، سیاست‌ها، جریان‌ها و دولت‌ها موضع‌گیری کند.
رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: تنها معیار صحیح تحلیل، باید تقوا -یعنی دخالت ندادن هوای نفس در طرفداری یا مخالفت، و در تمجید یا انتقاد- باشد.
ایشان افزودند: نباید این‌گونه تصور شود که همه باید منتظر بمانند تا رهبری، ابتدا موضع خود را درباره‌ی یک شخص و یا یک سیاست اتخاذ کند و بقیه بر همان اساس موضع‌گیری کنند. رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: این روش کارها را قفل خواهد کرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای افزودند: رهبری وظایفی دارد که به توفیق الهی آنها را انجام خواهد داد، اما دانشجویان هم وظایفی دارند که باید با معیار تقوا و با در نظر گرفتن شرایط صحنه، آنها را انجام دهند.
ایشان یک نکته را هم خاطرنشان کردند و گفتند: البته اگر در زمینه‌ای نظری از جانب رهبری بیان شود، ممکن است این نظر، در تشخیص کسانی که به رهبری حسن ظن دارند، مؤثر باشد، اما این به معنای ساقط‌ شدن نظر دیگران نیست.
رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر این که دانشجویان نسبت به موضوعات مختلف دغدغه داشته باشند و مسائل را با چشم باز پیگیری کنند، افزودند: دانشجویان در واقع نمایشگر وجدان بیدار ملت و نشان‌دهنده‌ی گرایش‌های عمومی جامعه هستند. لذا باید کاملاً آگاهانه، با چشم باز و با احساس تکلیف به مسائل مختلف نگاه کنند و محیط کشور و منطقه، تهدیدها و فرصت‌ها، و دشمنان و دشمنی‌ها را به‌خوبی بشناسند.